Kiedyś rodzina kojarzona była bardzo schematycznie. Musiała być żona, mąż i koniecznie dziecko, a najlepiej dwójka i więcej. W dobie dzisiejszego świata trudno o taką kolej rzeczy. Jest bardzo wiele powodów, które stoją za taką sytuacją. Jednym z nich jest fakt, że współcześnie kobieta jest osobą, której nie od razu po osiągnięciu progu dojrzałości zależy na zakładaniu rodziny. Raczej stawia się na rozwój osobisty i zawodowy. Coraz więcej przedstawicielek płci pięknej chce dążyć do konkretnego statusu społecznego, a potem ewentualnie starać się o dziecko.
Nie mniej popularne stają się jednoosobowe gospodarstwa domowe, w których człowiek w rzeczywistości żyje i konsumuje poszczególne dobra w pojedynkę. Ze zmianą modelu rodziny wiąże się szereg następstw, które bardzo mocno odbijają się na sprzedawcach, a raczej na zmianie sposobu ich myślenia oraz działania:
- Wszyscy sprzedawcy produktów codziennego użytku, czyli zarówno ubrań, jak i żywności w ostatnich latach zdali sobie sprawę, że coraz rzadziej spotkają się ze swoim konsumentem twarzą w twarz. To właśnie dlatego coraz więcej supermarketów oferuje zakupy on-line z możliwością dowozu pod wskazany adres. Podobnie jest z branżą modową, gdzie strategia swobody wymiany danego ubrania w dogodnym momencie jest już na porządku dziennym. Wszystko to bierze się jednak z faktu, że ludzie żyją szybciej, ze zwiększonym tempem. Chcą osiągać więcej w krótszym czasie. Muszą więc go oszczędzać, w czym pomaga im dziś wiele firm;
- Dzięki temu, że model rodziny się zmienił, społeczeństwo stale się bogaci.
W związku z tym zaczyna konsumować produkty o wyższej jakości, niż kupować te, które są jedynie tanie. Przez ten trend sprzedawcy bardzo mocno skupić się muszą na budowaniu lojalności ze swoimi klientami. Nie chodzi już tylko o czystą sprzedaż i zysk. Mało kto da się dziś nabrać;
- Nawyki zakupowe konsumentów także zostały diametralnie zmienione. Dziś na popularności zyskują wszelkie produkty z sekcji bio i ekologicznej. Z tego powodu coraz więcej producentów stara się zmieniać swoją ofertę i wzbogacać ją o takie właśnie propozycje.
.