Nazywane jest także pokoleniem internetowym oraz generacją C – od angielskich słówek „connect, communicate, change”, odnoszących się do kontaktu przez internet, komunikacji i zmiany. Przedstawiciele pokolenia Z jeszcze studiują już dopiero wkraczają na rynek pracy. Różne źródła inaczej klasyfikują osoby ze względu na datę urodzenia. Według niektórych źródeł do pokolenia Z należą osoby urodzone w latach 90., inne za generację C uważają urodzonych w latach 1990-1997, a jeszcze inne twierdzą, że są to osoby, które na świat przyszły po 2000 roku. W każdym razie są to osoby należące do młodszego pokolenia, dobrze obeznane z internetem i nowymi technologiami, które stanowią dla nich narzędzie pogłębiania wiedzy. Dla wielu przedstawicieli pokolenia Z cyfrowy świat istniał od zawsze. Osoby te nie pamiętają czasów bez internetu.
Charakterystyka pokolenia Z
Osoby należące do pokolenia Z mają kilka wspólnych cech, które łączą ich jako generację.
Pokolenie C to przedsiębiorcze osoby z wielkimi planami na przyszłość (w przeciwieństwie do zagubionego pokolenia X, któremu brak konkretnych celów). Generacja ta czerpie swoją wiedzę z internetu i jest przyzwyczajona do szybkiego wyszukiwania informacji oraz do dzielenia się swoją wiedzą w sieci. Osoby urodzone po 2000 roku nie znają już świata bez nowych technologii. Chętnie korzystają z nowoczesnych urządzeń, ale są świadomi zagrożeń, które czyhają w internecie. Od ręcznym zapisków wolą pisanie na komputerze. Korzystają z mediów społecznościowych, gdzie wymieniają informacje i budują relacje społeczne. Nie boją się poznawania nowych ludzi i podróżowania do nowych miejsc.
Generacja Z na rynku pracy
Ludzie z pokolenia Z dopiero wkraczają na rynek pracy lub dopiero na niego wkroczą (jeszcze studiują). Nie przywiązują się do jednego miejsca pracy, dlatego w ciągu swojego życia na pewno zmienią ja kilkanaście razy.
Jest to związane również z nowymi możliwościami i rynkiem pracownika, a nie pracodawcy. Coraz więcej przedsiębiorczych osób ma plan założenia własnego biznesu. Pokolenie Z dobrze odnajduje się w branżach związanych z nowymi technologiami, animacją i grafiką komputerową, programowaniem, projektowaniem stron internetowych, tworzeniem gier i aplikacji. Od pracodawcy oczekują satysfakcjonującej płacy. Mają dość duże wymagania i wykazują słabą lojalność. Trudno jest im żyć bez internetu i dostępu do social mediów. Ze względu na ciągły kontakt przez internet, pokolenie Z ma trudność z nawiązaniem kontaktów bezpośrednich. Podobnie jak pokolenie Y, generacja Z ceni sobie elastyczność miejsca i godzin pracy. Odległość nie jest dla nich przeszkodzą.
Dzięki internetowi i nowym technologiom mogą łączyć się z ludźmi na całym świecie. Cenią sobie praktyczność i szybkość w działaniu.